ارتباط افزایش وزن درسال اول زندگی با خطر ابتلا به دیابت نوع 1

7 دسامبر 2015- براساس مقاله ای که در مجله ی JAMA Pediatricsمنتشر شده است، افزایش وزن درطول سال اول زندگی نوزاد با خطر ابتلا به دیابت نوع 1 درارتباط است. این مطالعه بروی کودکان متولد شده در نروژ و دانمارک انجام شد.

 دیابت نوع 1، از شایعترین بیماریهای مزمنی است که در دوران کودکی آغاز می شود. تاکنون یک عامل واحد زیست محیطی برای ابتلا به دیابت نوع 1 معرفی نشده است. پرفسور Magnusازموسسه ی نروژی بهداشت عمومی در اسلو و همکارانش به بررسی میزان رشد نوزادان در سال اول زندگی و خطر ابتلا به دیابت نوع 1 درکودکی پرداختند.

 اطلاعات لازم از دو مطالعه ی اسکاندیناوی بروی گروهی از کودکان  که در فاصله ی  1998 تا 2009 متولد شده بودند، استخراج شد. مطالعه ی اخیر از نوامبر 2014 تا  ژوئن 2015 انجام گردید. متوسط سن این کودکان در پایان دوره ی پیگیری 8.6سال در گروه کودکان نروژی و 13 سال در گروه کودکان دانمارکی بود.

 درمجموع دراین تحقیق 99832 کودک(59221 کودک ازگروه نروژی و 40611 از گروه دانمارکی) شرکت داشتند. میزان شیوع دیابت نوع 1 از ماه دوازدهم زندگی تا پایان دوره ی پیگیری 25 مورد در هر  100 هزار شخص- سال در گروه کودکان  دانمارکی و 31 مورد درهر 100 هزار شخص- سال درگروه کودکان  نروژی بود.

 نویسندگان مقاله اذعان داشتند که تغییر در وزن کودک از زمان تولد تا 12 ماهگی با افزایش خطر تشخیص دیابت پس از آن همراه است. متوسط تغییر در وزن از زمان تولد تا 12 ماهگی تنها اندکی بیش از 13 پوند(6 کیلوگرم) بود. محققان می گویند هیچ ارتباط معنی داری بین افزایش قد کودک از تولد تا  دوازده ماهگی با دیابت نوع 2 مشاهده  نمی شود.

 از جمله محدودیتهای این تحقیق می توان به عوامل اندازه گیری نشده که ممکن است وجود داشته باشند اشاره کرد. محققان نتیجه گیری نمودند که این اولین مطالعه ی مبتنی برجمعیت آینده نگر است که شواهدی  دال بر ارتباط مستقیم افزایش وزن در سال اول زندگی با ابتلا به دیابت نوع 1 ارائه داده است. این نتایج از ریشه های اولیه ی دیابت نوع 1 درمحیط زیست حمایت می کند.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/303625.php